Bertil Higgman: How East Germany Operated in Scandinavia 95

How East Germany Operated in Scandinavian Countries 1958-1989

Intelligence, Party Contacts, Schooling and Active Measures!

Bertil Higgman

In September 1999 the East German Staatssicherheitsdienst (Stasi) or Ministerium fiir
Staatssicherheit (Ministry for State Security, MfS) featured prominently in the headlines
as former Stasi agents in Great Britain were exposed. The MfS had been created in
1950 and was not disbanded until the fall of the Berlin Wall in 1989. It was responsible
for both domestic surveillance and for foreign espionage. At the height of its power it
employed 85,000 full-time officers as well as several hundred thousand informers, who
assembled records on five million citizens — one third of the entire population. The files
of the Stasi, if put in line, would cover more than 100 miles.

According to Mark Almond, lecturer in modern history at Oxford University, the Stasi
assessed every student or researcher from the West who spent time in East Germany.?
‘Somebody who worked in a university for instance, might after all teach somebody
who went into politics, went into the army or was a scientist who could be valuable, not
just to the East German Stasi, but for all the former communist bloc secret services,’
so Almond. But in the strategy perfected by Markus Wolf, who headed the Hauptver-
waltung Aufkldarung (HV A), the foreign espionage branch, foreigners recruited for the
Stasi were steered toward jobs in the heart of western governments or in the European
Union or NATO. The British revelations in September 1999 included the director of
post-graduate studies at Hull University.>

Perhaps more important than England was Scandinavia, an important target of the Ger-
man Democratic Republic (GDR) influence operations during the Cold War.* One of
the GDR’s main objectives was to achieve diplomatic recognition by the Scandinavian
countries as part of the overall strategy of Soviet politics: to neutralize the Baltic Sea
area and to persuade Denmark, Iceland, and Norway to resign from NATO and become
non-aligned states instead. In as early as the 1950s, the Soviet Union and her Baltic
Sea satellite states Poland and the German Democratic Republic put forward the slogan
‘The Baltic Sea — Place of Peace.” It was suggested from the Soviet side that naval ships
of countries from states not bordering on the Baltic Sea would be prevented from en-
tering. In the late 1950s, the GDR had to a great extent been assigned by Moscow as
the main base for influence operations in Scandinavia. Pomerania in northern Germany
and western Poland was, at least concerning Sweden, an ideal base, as the province had

1 The groundwork for this article was laid when I presented a paper on this subject at the 5th Annual

Meeting of the International Intelligence History Study Group (June 18-20, 1999) at the Akademie

fiir politische Bildung at Tutzing, Bavaria. The subject of the meeting was ‘Germany and Intelli-

gence Organizations: The Last Fifty Years In Review’.

Fearsome Stasi held nation in its grip. In: BBC News online, 18.9.1999.

The university that taught Britons to spy for Stasi. In: Sunday Times on-line, 19.9.1999.

4 See booklet Ostersjon — fredens hav? (Baltic Sea — Sea of Peace?). Lund, Sweden, 1963 (published
in Sweden with the support of Biiro Bonner Berichte of the Verein zur Férderung der Wiedervereini-
gung Deutschlands of the Ministerium fiir gesamtdeutsche Fragen). Also Ernst Nolte, Deutschland
und der Kalte Krieg. Miinchen 1974, p. 403, on the organizations in the Federal Republic to counter
East-German propaganda.

[USI\S)



96 ZdF 23/2008

for several hundred years been Swedish, and it was thus natural for the regime in East
Berlin to connect to the old historic ties.

My request for material on Sweden to the Stasi-archive in Berlin (BStU) was made in
March 1999. Material related to Sweden from the so-called SIRA-files were received in
the summer of 2000. The approximately 1,500 pages of material have been evaluated. In
SIRA only the titles of documents are mentioned, most of which have not been found.”

Sweden

The Communist Party of Sweden (Sveriges kommunistiska parti; SKP) was formed in
1921 as a section of the Comintern. After being weakened for years during the 1930s,
it was revived by Soviet victories during the Second World War, and in 1944 it received
11 percent of the popular vote in the general election. Later, it was again reduced to a
smaller party though still retaining members of parliament. In 1964, its Stalinist leader
Hilding Hagberg was replaced by C. H. Hermansson, an academic and euro-communist.
The party lives on as The Party of the Left (Vénsterpartiet) in Sweden, and until 2006
it was part of the social democratic (SAP) government’s support in parliament. After
the defeat of SAP in the 2006 elections, Vinsterpartiet joined the opposition. Currently,
the party has a following of between four and five percent in the opinion polls. The
party is seeking ministerial posts in 2010, should the non-socialist government led by
conservative Prime Minister Fredrik Reinfeldt fail to be re-elected.

During the Cold War era Sweden’s social democrats were involved in an anti-American
rhetoric, welcomed by the Soviet Union and of course by the GDR, especially during
1965-1975, the years of the Vietnam war. Sweden’s anti-American circles were looked
upon by the GDR as a respectable vehicle in the international communist campaign
against US ‘imperialism’. The Warsaw Pact also used Sweden for trying to ‘persuade’
Norway to loosen its ties with NATO.

Training of Communists

From the early 1920s the Communist Party of the Soviet Union (CPSU) gave training
to members of West European communist parties.® Most Scandinavians (except Finns)

5 At the end of 1998 it was possible for the BStU to decode tapes of the HV A (Hauptverwaltung
Aufkliarung), the Foreign Espionage Department of the MfS. This system was known as the System
of HV A for Information Research (System zur Informationsrecherche der HV A). In many cases
the SIRA-tapes contained code names of agents but only the titles of their reports. The HV A had
reliability grades from A to E, with A as reliable. Estimates on the value of the reports were made
on a scale from one to five, with one as ‘very valuable’.

6  For more on Soviet training of foreign communist party members see Crozier, Brian, Aid for terror-
ism. In: Annual of Power and Conflict 1973—-74. London 1974, pp. 2-11. Two trainees living in the
United States have given evidence on their training at the Lenin School. Joseph Z. Kornfeder was
born in Austria, but emigrated to the United States and became one of the founders of the Commu-
nist Party USA in 1919. He studied at the Lenin School and finally reached the position of member
of the Anglo-American Secretariat of the Comintern. He left the party in the 1930s and devoted
much of his time to uncovering communist goals and strategies. In 1959 he provided testimony
during a Hearing of the Subcommittee to Investigate the Administration of the Internal Security Act
and Other Internal Security Laws of the Committee of the Judiciary of the American Senate. He
provided both a statement and an exhibit for the subcommittee (Freedom Commission and Free-
dom Academy. Washington 1959, pp. 113-118).The other trainee to have told about his training
experience was the black communist Leonard Patterson who attended the Lenin School from 1931
to 1932. For an interview on communist infiltration techniques, see Eugene H. Methvin: The Riot
Makers — The Technology of Social Demolition. New Rochelle, N.Y 1970, pp. 211-213.



Bertil Higgman: How East Germany Operated in Scandinavia 97

were trained at the Lenin School in Moscow. From 1924 to 1938, half of the Scan-
dinavians trained in Moscow were Swedes. Finns were trained separately. A leading
Finnish communist, Y1jo Sirola, headed the Communist University of the Peoples of
the West while it was still in Leningrad. The Finnish communists also named their own
party school the Sirola Institute after this prominent communist. After 1930, the Wil-
son School was responsible for training communists in survival techniques, if the case
should arise that their parties were to be declared illegal in their homelands. Comintern
financed the school. After the Second World War, during the period from 1950 to 1964,
training restarted in the Soviet Union and it can be estimated that around 100 Swedes
received training in this period. In 1964, the communist party in Sweden stopped train-
ing in the East bloc countries as it joined the Euro-communist line.” Some of the more
prominent communist party trainees include:

e Karl Danielsson received training during the 1950s in the Soviet Union. He was a
member of the party board and secretary of the Sweden-Soviet Union Friendship
Society in Stockholm from 1965 to 1970.

e Georg Greiff was trained in the Soviet Union at the beginning of the 1930s where
he met his American wife. He was a businessman with a number of companies
trading with the East Bloc. Greiff contributed to the establishment of the new party
school at Syninge in Sweden after the party closed its school in East Germany.

e Harry Hagberg received his schooling in the Soviet Union during the 1950s. From
1972 to 1977 he was editor in chief of one of the leading communist newspapers
in Sweden, Norrskensflamman. Afterwards, Hagberg was party secretary in the
Workers’ Party — The Communists (Arbetarpartiet kommunisterna, APK), a break-
away Stalinist communist party.

e Eivor Marklund was trained in the Soviet Union from 1955 to 1956. She was a
member of parliament and vice chairman of the communist party for many years.

e Bertil Mabrink, trained in the Soviet Union during the 1950s, was a party board
member and member of parliament.

e Irja Strand underwent schooling in the Soviet Union in the beginning of the 1930s
and was active in the party’s organization for women.

e Rodny Ohman was trained for several years in the Soviet Union from 1927 on-
wards. She was a member of the party board and active in the party’s organization
for women.

The Swedish Communist Party School in Bad Doberan

With the aid of the ruling party, Sozialistische Einheitspartei Deutschlands (SED), the
Swedish Communist Party ran a party school in Bad Doberan in the GDR not far from
Rostock. The SED paid for food and lodging in a former hunting castle and the salaries
of the German teachers. The school was controlled by the SED from the regional SED
party headquarters in Rostock. But there were also Swedish teachers. The courses
could take from a week to a year. Around 300 Swedish communists are believed to
have been trained in Bad Doberan in courses lasting longer than a month. There are

7  Hjertqvist, Johan (ed.): Myten om VPK’s oberoende — En dokumentation av Vinsterpartiet kom-
munisternas politiska, ekonomiska och organisatoriska bindningar till utlindska kommunistregimer
(The Myth of VPK Independence — A Documentation on the Political, Economic and Organiza-
tional Contacts of VPK to Foreign Communist Regimes). Stockholm 1980, pp. 17-18.



08 ZdF 23/2008

several documents in the author’s archive from Germany establishing a link between
the Swedish director of the school, Jan Kempe, and employee Lia Ihns at the SED in
Rostock in the office of the regional party secretary. Apparently, the training school
was established in the summer of 1959. There is also a record on allowing Finnish
communists to train at the school in the SAPMO files (Stiftung Archiv der Parteien und
Massenorganisationen der DDR im Bundesarchiv). At the beginning of the 1960s the
Swedish evening newspaper Aftonbladet managed to get a reporter and a photographer
insidegthe school, and after a series of articles the party found it necessary to close it
down.

Financial Support

A method to financially support the communist parties not only in Scandinavia but also
elsewhere was through media and print operations.” The Swedish communist party
printing company, Vistermalm Tryckeri AB, printed for the GDR, and books published
by the communist party in Sweden were printed cheaply or at no cost in the GDR. For
decades until at least 1973, the publishing house of the Swedish party, Arbetarkultur,
printed books at C. G. Roder or Réderdruck in Leipzig. These cheaply produced books
were then bought at full prize by East German organizations for additional support. This
means that a book that had been printed by Roder at no cost was then bought for ex-
pensive foreign currency at full prize by East German organizations to be re-introduced
in the GDR. The Sweden-GDR Society ran a travel agency, and there were companies
named ‘DDR-Revyn’ (The GDR Review), Baltor AB and ‘DDR-Press’ (GDR-Press).!°
Documents available in the author’s archive show close cooperation between the society
and the SED.

The Baltic Sea Weeks and Other Regular Conferences

Scandinavian communists and leftists met East German and other Soviet controlled
functionaries in Rostock for the Baltic Sea Week annually in June/July since 1958.!!
During the week in Rostock, a ‘Workers’ Conference of the Baltic Sea Countries,” a
Youth Conference and a Writers” Conference were held as well as dancing events, the-
atre, film, concerts, and art festivals under the motto ‘art for the people.” The events

8 Ibid., pp. 18-19.

9 Ibid., pp. 9-16.

10 For further information on this technique see Hjertqvist (ed.): Myten om VPK’s oberoende.

11 For an American view of Soviet and East German influence activities in Scandinavia see Leighton,
Marian K.: The Soviet Threat to NATO’s Northern Flank. New York 1979: ‘Aside from KGB and
GRU (Soviet military intelligence) activities in the northern flank states, the Polish intelligence ser-
vices focus special attention on Scandinavia. In addition, the East German city of Rostock houses
a number of agencies and front organizations that promote subversion in northern Europe. On Jan-
uary 22, 1978, for example, Tass announced a meeting in Rostock of the standing committee of
an international trade union forum for “the many-million-strong army of working people of Baltic
countries, Norway and Iceland”. Representatives of these countries voted to hold their 21st working
conference in Leningrad under the motto “trade union cooperation in the struggle for peace, disar-
mament and social progress.” East Germany also provides training in espionage and sabotage for
Scandinavians recruited by the USSR. Soviet-bloc intelligence services in Scandinavia (as well as
West Germany) frequently blackmail former Nazi collaborators into working for them by threaten-
ing to expose their past activity’ (p. 32). In the sections ‘The Special Case of Sweden’ (pp. 68—75)
and ‘Soviet Military Diplomacy and Espionage on the Northern Flank’ (pp. 25-33) background ma-
terial can be found in Leighton’s book on the then existing situation in Sweden and other northern
flank countries.



Bertil Higgman: How East Germany Operated in Scandinavia 99

were spread out to other cities and holiday resorts along the Baltic Sea coast of the
GDR: Wismar, Warnemiinde, Greifswald, Graal-Miiritz and others.

Documents from German archives demonstrate that the Stasi was deeply involved in
preparating and carrying through the Baltic Sea Weeks. The author has access to doc-
uments from the Stasi operation in 1967 (Code name ‘Seestern’ — Sea Star). These
documents confirm that Stasi had agents among the participants to ‘undertake political-
operational measures, collect information and possible subversive activities.” The fol-
lowing ‘unofficial collaborators’ were deployed: GMS ‘Rudi’, IMS ‘Harald’, IME ‘Ger-
da’, IME ‘Dagmar’, IMS ‘Renard’, IMS ‘Roberta’.!? The University of Greifswald,
which had established a large number of contacts to Scandinavia during the last cen-
turies, was given a central role. In particular the Nordic Institute, originally established
in 1918, was revived to inform about the achievements of the ‘workers’ and peasant
state’. A German-Nordic Society and a Nordic German Church Convention served as
further bridges of influence to the Scandinavian countries.

Unsurprisingly, the events and organizations described above were used by the MfS
to gather intelligence and for the recruitment of agents. Representatives of the East
German intelligence service often posed as press representatives of the ‘Internationale
Wirtschaftskorrespondenz’. East German intelligence concentrated on Swedish, Danish,
and Norwegian representatives while Finns were taken care of by the KGB. Especially
important was the work in Sweden and other Nordic countries to have the GDR diplo-
matically recognized, a successful work (sadly) lead by former social democratic MP
Stellan Arvidsson in Stockholm.

In January 2001, the Swedish Minister of Justice, Thomas Bodstrom, '3 had to disclose
that counterintelligence police (SAPO) had opened 45 cases against suspected Stasi
agents. In seven of these cases enough evidence existed to continue the investigation,
but all have later been closed due to statutory limitation, or because no criminal activity
could be proven. In additional cases, SAPO had summoned persons for ‘talks.’

Stasi ‘Active Measures’ against Sweden

Department X of HV A was responsible for disinformation and so-called ‘active mea-
sures’.!* This department was headed by Colonel Rolf Wagenbreth since 1966. Its main
objective was to disinform and destabilize the West by forging letters, newsletters, and
official documents as well as spreading rumors. The department was also involved in
the writing and publishing of booklets and books. One operation (code name ‘Flanke’)
targeted strategic efforts of NATO on the northern and southern flank in Europe. In
Denmark and Norway the Stasi provided material for questions in both of the countries’
parliaments.

12 GMS was ‘Gesellschaftlicher Mitarbeiter fiir Sicherheit’ (Public collaborator for security); IMS
was ‘Inoffizieller Mitarbeiter, der mit der Sicherung eines gesellschaftlichen Bereichs oder Objekts
beauftragt ist’ (Unofficial collaborator with responsibility for security in a public area of interest
or object); IME was ‘Inoffizieller Mitarbeiter im bzw. fiir einen besonderen Einsatz’ (Unofficial
collaborator for special action).

13 Riksdagens snabbprotokoll 2000/01:56, Torsdagen den 25 januari 2001 (the parliament’s protocol
2000/01:56, Thursday, 25 January, 2001).

14 On Department X see Herbert Romerstein’s paper ‘Disinformation as a KGB Weapon in the Cold
War’, p. 1, at the 5th Annual Meeting of the International Intelligence History Study Group,
‘Germany and Intelligence Organizations: The Last Fifty Years in Review’, 18-20 June, 1999,
Akademie fiir politische Bildung, Tutzing, Bavaria, Germany.



100 ZdF 23/2008

An odd project (code name ‘Trojanisches Pferd’) was to harm the Swedish monarchy by
revealing material from Nazi archives that supposedly showed cooperation between the
Royal house and the Nazis. Responsible for this was Professor Kurt Vieweg (see also
the section about Carl Madsen and Erik Jensen on page 103) at the Nordic Institute in
Greifswald. After receiving and evaluating hundreds of files from the Central Archive in
Potsdam, Professor Vieweg actually wrote a book, and in the middle of the 1970s handed
the manuscript over to his superiors. But the political leadership in the GDR had changed
their view. The Swedish monarchy was then, they now thought, a ‘progressive’ force
and in order to make contacts easier with Sweden it was not considered a good move to
reveal the old sins. Professor Vieweg was also used for contacts with the SPD politician
Herbert Wehner, a man with extensive contacts in the Scandinavian countries. !>

Three days after the assassination of Swedish premier Olof Palme in 1986, an operation
involving Stasi activities created false leads to ensure that the investigations pointed to a
right-wing extremist assassin.'6

Denmark

The Danish Communist Party (Danmarks Kommunistiske Parti) joined the Comintern
in 1920. In the 1932 elections the DKP won two seats in parliament, which was a
breakthrough, and the party reached peak influence after the Second World War with
around 10 percent of the popular vote. In 1960, Aksel Larsen, a leading communist,
broke away and founded the Socialist People’s Party (Socialistisk folkeparti; SF), and
he took with him many votes. Since 1960 the DKP has failed to receive parliamentary
seats in national elections until it was dissolved.

Successful East German Influence Operation Against a Danish Political Party

The main contact of the SED in Denmark was the Danish Communist Party (DKP), but
other political parties were also targeted. The Radical Left Party (Det Radikale Venstre)
is a moderate party in Denmark. During the 1980s it cooperated with the Demokratische
Bauernpartei Deutschlands (DBD) in the GDR, and the Danes were invited to several
meetings at ‘Haus Muldenberg’ south of Zwickau near the Czech border. In 1986, the
Radical Left Party was co-organizer of the World Peace Conference held in Copenhagen
by various communist international front organizations. Much of the preparatory work
was done by the Danish party’s secretary, Jens Clausager, and his wife Margrethe. From
17 to 20 November 1986 a Danish party delegation visited the GDR, meeting with the
DBD Chairman, Ernst Mecklenburg, the head of the Scandinavia Department of the East
German Foreign Ministry, Kurt Nier, and the secretary of the Friendship Society GDR-
Denmark, Gerhard Kasper. Later the Danes were invited to the 12th Party Congress of
the DBD in Rostock in April 1987, and in July 1987 the Clausager couple was rewarded
with a free trip to Muldenberg. The Stasi agent in charge of the Radical Left Party op-
eration was Ernst-Otto Christalle, heading the DBD-chairman’s office in East Berlin. In
the late 1950s, Christalle (code name ‘Harry,” ‘Paul,” ‘Egmont,” and ‘Werner’), who had
been recruited by the Stasi as a young man, had been promoted to Geheimer Hauptin-
formator (GHI, Main Secret Informant). There were contacts between the two parties as
early as at the beginning of the 1980s. A member of the International Department of the

15 Der Spiegel 23/1991.
16 Low, Konrad: Bis zum Verrat der Freiheit, Munich 1993, p. 247.



Bertil Higgman: How East Germany Operated in Scandinavia 101

DBD, Jorg Zollondz, has testified that the Stasi was behind the cooperation between the
two parties.!”

The Danish Social Democrats and the Stasi

Denmark was not an enthusiastic joiner of NATO in 1949. Many Scandinavians seem
to have preferred a Scandinavian defense alliance, and in the 1970s only 60 percent of
the population supported NATO. The opposition was constituted particularly by radical
liberals (Radikale Venstre) and the left wing of the Social Democrats. Denmark’s strate-
gic importance as guardian of the entrance to the Baltic Sea made the country crucial in
NATO strategy, yet Denmark forbade nuclear weapons or allied troops on her territory
in peacetime. During the Cold War, the parliamentary situation in Denmark was often
unstable which was used by certain key personalities in the Social Democratic Party to
exert influence on defense and foreign policy issues. One such person was Lasse Budtz,
now retired, who was chairman of the Foreign Policy Committee in the Danish parlia-
ment for many years. He bears a large responsibility for the so-called footnote policy of
Denmark in NATO 1983 to 1988, which isolated Denmark in the North Atlantic commu-
nity. One of the main efforts was undertaken against the NATO Double-Track Decision
concerning the Soviet SS-20 missiles. Along with other left wing social democrats Budtz
tried to sabotage the NATO-decision.

Many observers were wondering if the anti-NATO policy of Budtz and others might have
depended on foreign influence. And the documents seem to confirm some of these sus-
picions. There was undoubtedly a growing contact between Budtz and the left and the
East German SED. Budtz played a central role in the so-called Scandilux-group, an as-
sociation of ‘small” NATO countries (Belgium, Denmark, the Netherlands, Luxemburg
and Norway). Scandilux had its own channels to communist parties in Eastern Europe,
and its last meeting was held in East Berlin 16-18 February 1989. All expenses were
paid for by the SED, which offered the guests free accommodation in the guesthouse
of the Central Committee overlooking the river Spree.'® The Stasi was represented in
the Foreign Policy Commission of the SED Politbureau by Colonel Ralf-Peter Devaux.
The exact figures of the SED payment for the expenses cannot be revealed because the
receipts were destroyed in 1990.

But for Budtz, more or less multilateral contacts were not enough. He wanted bilateral
contacts, and documents in East German archives confirm those contacts. Before these
contacts several secret meetings took place at the East German embassy in Copenhagen
in the presence of the GDR ambassador, Heinz Oelzner. The international secretary of
the Social Democratic Party, Steen Christensen, also played an important role in these
contacts.!” Budtz first appears in East German SED-documents in 1982 when he had
dinner with Oelzner. One of Budtz’s close associates, Erik Boel, met with Stasi agent
Dr. Franz Stepanek (Stasi code name ‘Jochen’) of the Nordic Institute in Greifswald. He
had received a scholarship from the Danish Foreign Ministry, and in September 1986

17 For details on the cooperation see the chapter ‘Stasi var med pa vaegtskilen’ in Herborg,
Mette/Michaelsen, Per: Stasi og Danmark — De Osttyske arkiver afslorer agenter og medldbere
(Stasi and Denmark — The East German Archives Reveal Agents and Fellow Travellers), Lyngby
1996, and pp. 34-36 for the statement by Zollondz.

18 An internal SED memo states: °‘All costs to be born by the main financial office of the Central
Committee’, Herborg/Michaelsen: Stasi og Danmark, p. 53.

19 For more information on Ambassador Oelzner’s reports to East Berlin see Herborg/Michaelsen:
Stasi og Danmark, p. 58.



102 ZdF 23/2008

he spent a month in Copenhagen. Stepanek had his own office and free telephone at
the Center for Udviklingdforskning (Center for Development Research; CUF) in Copen-
hagen, which was a research center financed by the ministry. Documents in East German
archives reveal that the KGB was also interested in using Stepaneks contacts, mainly in
Sweden.

The Danish Stasi Agent for Church Contacts

The Danish citizen William Flyckt was a Stasi agent for 20 years. He died in East Berlin
on 23 February, 1986. His code name was ‘Bill’ or ‘Henry,” and he worked for HA XX/4,
the branch responsible for church affairs. Most of the time Colonel Jochen Wiegand was
his contact. It started with Flyckt’s bankruptcy in Aalborg, where he owned a radio and
TV shop. He moved on to become the correspondent of a Danish newspaper in East
Germany and was one of the most successful agents of the department he worked for.
He was a courier between East and West Germany for the Gustav Adolf Werk (GAW),
founded in 1832 in Leipzig. The GAW was involved in intra-German church contacts,
and it was the task of the Stasi to disrupt these contacts. The Stasi was also interested in
how the Danish protestant state church attempted to help the parishes in East Germany.

Jens-Peter Bonde: How to Oppose the European Union

Jens-Peter Bonde was a leading figure in the Danish opposition to the European Union
(EU), a member of the Danish Communist Party from 1975 to 1991, and a Member of
the European Parliament (MEP). He also lectured on resistance to the EU at the SED
party school ‘John Schehr’ in Liitten-Klein near Rostock. Every year, the Danish party
sent around 200 leading members for schooling to courses in East Germany that lasted
from seven to fourteen days.?’

Otto Sand — Leading Stasi Agent in Denmark

For 15 years Otto Sand (code name ‘Solist’) was a leading Stasi agent in Denmark. He
was active in a number of organizations in support of the North Vietnamese communists.
Many of the books that Sand wrote against the United States, NATO, and West Germany
were financed and even written by the Stasi.?! Sand had all his expenses paid for by the
Stasi. He had been recruited by the HV A NATO-department XII around 1967. The
most important Stasi agents in charge of Sand were Heinz Becker and Kurt Vieweg
(code name ‘John’ or ‘Nordland’). Becker worked in the Scandinavian Department.
During the 1960s he had been involved in a Stasi operation to help American Vietnam
deserters to Sweden. Around 60 or 70 deserters are claimed to have made it to Sweden
with the aid of the Stasi. Another of Sand’s controlling officers was Giinter Bohnsack>?
of the HV A Disinformation Department. Bohnsack claims to have seen Sand’s file, and
according to him this Danish left winger was recruited by the MfS officer Edgar Gladitz
who led the Scandinavian Department of HV A for some years during the 1960s and
1970s. ‘Solist’ stopped working for the MfS at the beginning of the 1980s. Sand was an

20 All costs were paid for by the SED. In as early as 1973 Bonde had contacts to Olaf Schlaak who
studied at the Nordic Institute in Greifswald. Schlaak was a Stasi agent (code name ‘Eberhard’).
Herborg/Michaelsen: Stasi of Danmark, chapter ‘Pa skolebaenken i Rostock’, pp. 116-131.

21 Europahaeren pa Vej (The European Party on the Move), 1972, Amerikanske Tropper i Europa
(American Troops in Europe), 1972, Det Fjerde Rige (The Fourth Reich), 1973, and I skyggen av
en Stovle (In the shadow of a boat), 1975.

22 For a detailed account of HV A disinformation activities see Bohnsack, Glinter: Auftrag: Irrefiih-
rung. Hamburg 1992.



Bertil Higgman: How East Germany Operated in Scandinavia 103

indefatigable organizer of demonstrations. His greatest success was that he and his aids
managed to rally 25,000 Danes in front of the U.S. Embassy in Copenhagen to protest
against the Vietnam war on 27 April 1968. In September 1970, violent street battles
between Danish police and demonstrators occurred during a World Bank Conference in
Copenhagen. Otto Sand was one of the leading organizers. He died in 1984.

Carl Madsen and Erik Jensen — Working on Book Manuscripts for the Stasi

In 1977, while researching for the book Flygting 33, the Stalinist Danish lawyer Carl
Madsen received help from Erich Mielke himself in getting access to East German
archives. When the manuscript was completed it was never published because it con-
tained some parts which were not acceptable to the East-German regime. A promi-
nent extreme leftist publisher in Denmark, Erik Jensen, cooperated with Kurt Vieweg in
Greifswald researching for a book on Nazi German preparations for bringing the Sec-
ond World War to northern Europe. Jensen was Madsen’s secretary and had come to
know Vieweg by introduction through Madsen in 1971. Vieweg worked closely with
Markus Wolf’s HV A (Department XII). The purpose of the book was to show that anti-
communist social democrats had indirectly contributed to the German war efforts in
northern Europe.??

A Leading Danish Journalist and the Stasi

Leif Larsen is a Danish journalist of some repute. In 1973 and 1987 he was a member
of the board of the Danish Union of Journalists. In the 1970s Larsen had been a member
of the DKP. His main idea was to create links between the Danish union and its counter-
part in East Germany, Verband der Journalisten (VDJ). One of Larsen’s contacts in this
venture was Hans Eichorn (code name ‘Conny’), a Stasi agent with the rank of major
but formally a functionary of the VDJ. The attempts of Larsen went as far as producing
a formal cooperation agreement, but it was never signed, because Larsen could not find
enough support in the Danish union. Since 1982 Larsen was active in the communist
front organization ‘Journalists for Peace,” which was involved in opposing the NATO
Double-Track Decision in the 1980s. Larsen also actively took part at the World Peace
Congress in Copenhagen in 1986. With Danish journalist Eva Bendix, Swedish journal-
ist Susanne Bjorkenheim, and an American, Ron Ridenour, Larsen published a booklet
on the Congress in 1986, which was funded by the communist international front Inter-
national Organization of Journalists (I0J), headquartered in Prague.?*

Continuing Operations for Others?

In March 1999, a former MfS agent, Jan Aage Jeppesen, was detected infiltrating one
of the largest evening newspapers in Denmark, Ekstra Bladet.> He had worked for the
East Berlin Hauptverwaltung Aufkldrung from 1981 to 1989 under the code name of
‘Apollo.” Possibly he was now working for Russian intelligence services. He had close
social links to Poland and Russia, having been married three times to Polish women and
twice to Russian women. From November 1998 to March 1999 Jeppesen was employed
by the newspaper until exposed.

Extensive material from Jeppesen’s MIS case file (Rostock 1/848/83) is known. He re-

23 On Jensen and Vieweg, see Herborg/Michaelsen: Stasi og Danmark, pp. 157-158.

24 For more on Larsen and his contacts with East Germany, see Herborg/Michaelsen: Stasi og Dan-
mark, pp. 227-235.

25 Daily newspaper Ekstra Bladet 23/24.3.1999.



104 ZdF 23/2008

ported numerous East Germans to East German authorities, his own father-in-law to
the Polish police, and he is known to have infiltrated the office of Solidarity in Copen-
hagen, Denmark. To make extra money, Jeppesen was obviously involved in extensive
smuggling activities. Although Jeppesen’s work on behalf of the East German HV A is
probably known to Danish authorities, he has never been charged in Denmark. Jeppe-
sen also infiltrated political parties and was a member of the Danish Conservative Party
and infiltrated the Arbeitsbemeinschaft Ost-West-Transfer (OWT), which was involved
in organizing escapes from the GDR. He started by writing to OWT that he needed help
to bring out his wife’s daughter from Poland. The initial contact led to meetings that
‘Apollo’ reported to Rostock in detail in 1983. In 1983, ‘Apollo’ was also contacted by
the Danish police intelligence service (PET), which ironically wanted to warn him of
recruitment attempts by the HV A and the Polish intelligence service. The result was
that Jeppesen was asked by the HV A to infiltrate the PET. The Jeppesen disclosure has
led to a debate in Denmark on the need for information in Scandinavia on the 4,500 East
German agents that worked for the HV A in the west and are probably known to German
authorities at present.

Latest Danish Developments

On 16 August 1999, Joachim Gauck, then head of the BStU, visited Copenhagen to
discuss Danish interest in gaining access to the Stasi Archive to find material on Dan-
ish Stasi agents. The Danish Minister of Justice, Frank Jensen, the head of the Police
Intelligence (PET), Birgitte Stampe, and a leading official from the Ministry of Justice,
Michael Lunn, participated in the talks. Earlier, the Chief of Public Relations for the
Stasi Archive, Johannes Legner, had stated that extensive material, including informa-
tion on Danish Stasi agents, would be published in the Danish media as a result of the
release of Stasi material in the possession of American intelligence services. Legner
is quoted as having said that the Stasi Archive wanted the material published and that
persons who spied for the GDR, irrespective of nationality, should not be protected.
Later in September 1999 the Danish government was reported to have made renewed
requests to the German Federal Chief Prosecutor in Karlsruhe to release information on
Danish Stasi agents. Already in May 1999 the Danish parliament had requested that
the Danish government should do everything possible to find Danish citizens who had
cooperated with the East German intelligence organization to guarantee that they were
brought to justice. The government had been accused in parliament of dragging its feet
on the matter.>’

In 2002, a non-socialist government was formed after elections for parliament. This
coalition has been in power since then. An addition to the study of Soviet bloc intel-
ligence activities in Denmark has been achieved by the foundation of the ‘Center for
koldkrigsstudier’ (funded by the Danish parliament) at the South Danish University in
Odense on the Island of Funen. In November 2007 the center headed a very successful
international conference on the Stasi, ‘Hauptverwaltung A — Geschichte — Aufgaben —
Einsichten’.

Norway

As in the other Scandinavian countries the political left was for a long time splintered

26 Danish daily newspaper Berlingske Tidende 27.8.1999.
27 Berlingske Tidende 7.9.1999.



Bertil Higgman: How East Germany Operated in Scandinavia 105

in Norway. But it may be of interest to note that the Norwegian Labour Party remained
in the Comintern until 1923. It led to the formation of the Communist Party of Norway
(NKP), which rarely gained more than one percent of the voters in elections. After the
Second World War the influence of the party grew, and it won a record share of the
electorate in 1945 (over 11 percent of the votes). Building on its role in the anti-Nazi
resistance, the party even entered into a coalition government. When the NKP supported
the communist takeover in Czechoslovakia in 1948, the party’s influence started to dwin-
dle and its support was cut in half. In the 1960s a new left wing party was formed, the
Socialist People’s Party (SF), which would drain many of the votes of the NKP. In 1977,
for instance, the popular support for the NKP was 0,4 percent. The SF was very actively
against a Norwegian membership in the European Common Market and against nuclear
weapons. The NKP continued to decline.

East German Archives on GDR Influence Operations in Norway

According to information widely spread in 1994, the first chairman of the SF in Norway,
Knut Lgfsnes, had been a correspondent of the East German radio since 1956 for a
number of years, and he had contacts with an East German citizen in Oslo who was
deported from Norway in 1961. Lgfsnes, who chaired the party from 1961 — 1968,
was one of East Germany’s most important contacts in Norway. He obviously received
support from the GDR, as a document in the archives of the East German Ministry
of Foreign Affairs dealing with the SF party chairman notes: ‘Die Finanzen miissen
geregelt werden.” He received good marks by the East Germans, who had a very positive
impression of him. Another leading Norwegian leftist politician, Berge Furre, is noted
to have remarked that in the GDR we have found the New Germany where ‘fascism,
militarism, imperialism, and war’ have been crushed.?®

In the winter of 1960/61, the East German Dieter Stropp came to Oslo as head of the
GDR Trade Office in Norway and sought contact with the foreign policy opposition
in the social democratic party. On 1 June 1960 he met with Furre, Lgfsnes, and Finn
Gustavsen, another prominent left-wing politician. Stropp reported about the meeting
and later sent a 48-page report to his superiors in East Germany in which he remarked on
the importance of this group in Norway for the GDR. They were, Stropp wrote, strong
critics of Norway’s official security policy and of her foreign policy. But Stropp soon
had to leave Norway. In as early as January 1961, the Norwegian authorities notified him
that his visa would not be prolonged. Stropp had detailed instructions to see to it that
articles by East Germans were published in the Norwegian press, and he was to make
detailed notes (Aktenvermerke) on conversations he had with Norwegians.

In the summer of 1990 the German historian Michael Scholz investigated the archival
holdings on unofficial leftist Norwegian contacts with the GDR. The result of his re-
search has been published.?’ Scholz described the extensive efforts of the GDR to estab-
lish contacts in Norway, yet compared to Denmark and Sweden, he states, the interest in
Norway was limited. There were much thicker files about Denmark and Sweden, Scholz
remarked.

28 30 ar gamle DDR-dokumenter frigis — gstyske arkiver kaster lys over SF. Aftenposten Morgen,
Oslo, October 13, 1994.

29 Scholz, Michael F.: DDR og venstresida i Norge. Tysklands Sosialistiske Enhetsparti, Orientering-
kretsen og stiftelsen av SF. In: Arbeiderhistorie 1991, p. 190-203.



106 ZdF 23/2008

Stasi and Lebensborn Children

A bizarre effort by the Stasi was the attempt to recruit children of Norwegian mothers
and German fathers born during the Nazi occupation of Norway from 1940 to 1945.
About one hundred of these children had grown up in the GDR and the Stasi launched a
ten-year effort to recruit some of them as agents.>"

30-35 Norwegian Suspects in 1996

In 1996 it was revealed that the Norwegian counterespionage police (Overvakningspoli-
tiet) had asked the German government to release information from the East German
archives on 33 Norwegians. As one of them, Berge Furre (see above), was a member of
a Commission to Investigate Government Intelligence Operations during the Cold War
(the so-called Lund Commission), this created a sensation. It was believed in left-wing
circles that the request for information from the Stasi Archive was made to discredit
Furre and the commission. This resulted in further police requests being stopped, but
after the National Prosecutor had reviewed the archival material, he ordered further in-
vestigation in a number of cases. It was later confirmed that some of the material con-
cerned Norwegian Stasi agents. Some of the agents had presumably operated in Norway
even as late as 1989. One Norwegian had already been recruited in 1963, and he had
his last meeting with his Stasi controller in the summer of 1989. In July 1999,3! when a
Norwegian daily newspaper asked about the possible prosecution of suspects, it received
the answer ‘no comments.” The risk that the cases against the Norwegian Stasi agents
will be statute-barred is obvious.

New Developments in Sweden

It was not until early 2000 that information on Swedish Stasi agents appeared in the
Swedish media. In parliament, a question was put to Laila Freivalds, then Justice Min-
ister, and she had to admit that investigations were ongoing. Around 20 cases were
pending according to Freivalds, but the prosecutors had seen no reason to prosecute.
According to Freivalds, it had not been, possible to establish criminal activity, and be-
sides the statute of limitation was applicable. New material might come to light, so
there was reason for the Swedish counter-intelligence police (SAPO) to continue inves-
tigations. One might have certain doubts about the sincere interest of a government of
socialists, which has support of the former communist party, to pursue the investigations
with vigor. In February 2000, however, Norwegian newspapers revealed the code names
and backgrounds, but not the real names, of several Swedish Stasi agents. Since then
some code names have also been published in Swedish newspapers:

1. ‘Schuster, who was recruited in 1962. He reported and delivered secret material
from Sweden’s Embassy in Bonn. One report from 1984 was on trade exchange
between the GDR and Sweden. One week later it was to be the basis for trade
negotiations between the two countries.

2. ‘Engelmann’ was recruited by the Stasi in 1960 and is probably a Swede. In 1984,

30 Tjegnn, Halvor: 8 000 norsk-tyske Lebensborn-barn (8,000 Norwegian Born Lebensborn Children).
In: Norwegian daily newspaper Aftenposten 16.6.1997.

31 Aftenposten 10.7.1999. On Stasi operations in Norway see also Stasi vervet flere nordmenn. In: Af-
tenposten 13.12.1996. Also De ga STASI rapporter om Norge (They Provided STASI with Reports
on Norway), Norwegian Daily newspaper Verdens Gang 25.1.2000 (code names included ‘Lanze,
‘Cello,” ‘Hein,” ‘Christoph,” ‘Harry,” ‘Toeppfer,” ‘Akker,” and ‘Sydow’).



Bertil Higgman: How East Germany Operated in Scandinavia 107

he provided the Stasi with information on plans for protection against chemical
warfare. This agent sometimes posed as a priest and helped to infiltrate the church
opposition to the regime in the GDR.

3. ‘Magdalena’ was recruited in 1979 and reported on trade between the GDR and
Sweden.

4. ‘Pionier’ reported on Swedish, Brazilian, and Portuguese connections with
Mozambique (then a communist ally of East Germany).

5. ‘GK’ was recruited in 1963. For six years he reported on East German refugees in
Sweden. He later returned to the GDR and was sentenced to three years imprison-
ment there.

6. ‘Schneller’ was active since 1968. He provided the Stasi with information on
Swedish disarmament initiatives.

7. ‘Krone’ spied for the Stasi since 1980. He reported on very personal information
about Premier Olof Palme (who was assassinated in 1986), which means that he
was probably close to the Prime Minister.

8. ‘Martin’ was recruited in as late as 1986. He reported on Swedish contacts with
Namibia and SWAPQ'’s activities in Scandinavia.

9. ‘Kiesling” was an agent since 1982. His area was Swedish peace organizations and
their cooperation with similar movements in the Warsaw Pact countries.

10. ‘Segel’ reported on Swedish security policy since 1970.

11. ‘Dom’ was recruited in 1985 and specialized in infiltrating Swedish anti-apartheid
solidarity groups in Sweden.

In the early summer of 2000, the Swedish media’? revealed that the agent code-named
‘Koenig,” who had access to the Social democratic leadership in Stockholm, was a jour-
nalist living outside Stockholm and was not prosecuted.

During a visit to Stockholm, Markus Wolf (1923-2006), the former head of East German
intelligence, claimed that the Stasi had had contacts with two or three Swedish members
of parliament. Wolf also stated that Denmark and Norway had been more important
targets for the Stasi than Sweden, as they were NATO members. This might, however,
be disinformation. Sweden, due to possibly unsatisfactory border security, was often
used for meetings between Stasi officials and agents in Western Europe.3?

There are over 1,000 SIRA entries related to Sweden. Most of the related documents

32 Ingvar Carlsson berittar om spionen — ‘Jag vet vem det 4r’ (Ingvar Carlsson Informs About the Spy
— ‘I Know Who He Is’,). In: Aftonbladet 5.7.2000; Spionen lever i skrick — ‘Koenigs’ familj vet
ingenting om hans tid som Stasi-agent (The Spy Lives in Fear — His Family Knows Nothing About
His Time As Stasi Agent). In: Aftonbladet 6.5.2000; Jag &r Stasi-spionen — Aftonbladet triffade
‘Koenig’ 1 natt (I am the Stasi Spy — Aftonbladet met ‘Koenig’” Tonight). In: Aftonbladet 7.7.2000.

33 In an interview in Cederberg’s book (see p. 111, note 37 below), Markus Wolf (1923-2006) said
that he never hid when he was head of the HV A. He openly watched parades from the stand in
East Berlin. Wolf was disappointed that the Sédpo in neutral Sweden managed to take photos of
him when he was in Stockholm in 1978. These photos were later handed over to the BND, which
angered Wolf. He also told Cederberg that the HV A had several Swedish agents on location. The
objects were mainly the Swedish industry, cultural matters and the parliament. Wolf mentioned
Bofors and the Swedish Peace Society (Svenska Freds och Skiljedomsféreningen). Wolf met with
representatives of the peace organization in Stockholm. The GDR embassy in Stockholm handled
the practical details of the meetings.



108 ZdF 23/2008

have not been discovered. In his archive the author of this article has several documents,
which have indeed been found.>* These were enquoteStreng geheim, and it was noted
on each document that the contents could not be used in the media to guard the identity
of the source.

New Developments in Denmark

In 1996 two Danish journalists, Mette Herborg and Per Michaelsen, published a reve-
latory book on Stasi contacts and agents in Denmark (Stasi og Danmark, Lyngby). In
1999, they continued their work to reveal the secrets of East Berlin activity in NATO
member country Denmark (Ugraes. Danske Stasikontakter, Lyngby). During Christmas
1999, the Danish police arrested the former Stasi agent ‘Lenz.’ He was an employee
of the European Union, had worked for the Danish Foreign Ministry, and had provided
the communist regime in East Berlin with secret Danish government documents. He
was later released and no charges were brought against him. It is not known if he has
resumed his work in Brussels. A German agent, Rainer Rupp, who worked under the
code name ‘Topas’ was reported to have delivered 24 confidential reports on Danish
Defense to the Stasi. He stole, for instance, documents from NATO’s Defense Planning
Committee and Defense Review Committee.

Danish media also reported on Knud Wollenberger, who had already been exposed in
1995. From 1973 he infiltrated the Danish and American diplomatic environment in
Berlin to give the Stasi drawings of the embassies and their security equipment. Agent
‘Donald,’ as his code name was, had a father, who had lived in the United States. ‘Don-
ald” was exposed when his wife read their file in the Stasi Archive and detected that her
husband had spied on her for ten years. She had been a dissident and later became a
member of the German Parliament for the Green Party and the CDU from 1990 to 2005
under her maiden name, Vera Lengsfeld. ‘Lenz’ was a member of the Communist Youth

Organization. He also infiltrated left-wing organizations in Denmark for the Stasi.?’

34 Code names ‘Schuster, ‘Magdalena,” ‘Pionier,” ‘Engelmann,” ‘Schneller,” ‘Krone,” ‘Martin,” ‘Kies-
ling, ‘Segel, ‘Peter, ‘Gaertner, ‘Fuhrmann, ‘K. Schulz,” ‘Andreas,” ‘Faust,” ‘Ahmed,” ‘Tell,” ‘Al-
fred,” ‘Florian,” ‘Delitzsch,” “Weber,” ‘Esche,” ‘Junior,” ‘Etzel,” ‘Boden,” ‘Marbach,” ‘Koenig,” ‘Pas-
sat,” ‘Sydow,” ‘Akker,” ‘Naumann,” ‘Pohl,’ ‘Reif,” ‘Jack, ‘Tenne,” ‘Condor,” ‘Zielke’ and ‘Boden’.

35 Dansk EU-ansat faengslet for spionage (Danish EU Employee captured for espionage). In: Ber-
lingske Tidende 28.12.1999; Dansk Stasi-spion anholdt (Danish Stasi Spy Arrested). In: DR Ny-
heder Online 28.12.1999; Dansker faengslet for Stasi-spionage (Dane Arrested for Stasi Espionage).
In: TV 2 Nyheder 28.12.1999; Dansk stasi-agent anholdt juledag (Danish Stasi Agent Arrested on
Christmas Day). In: Jyllands-Posten 28.12.1999; Dansker sigtes for spionage (Dane Arrested for
Espionage). In: Jyllandsposten 28.12.1999; Dansk EU-ansat faengslet for spionage (Danish EU-
employee Arrested for Espionage). In: Jyllands-Posten, Internet Edition, 28.12.1999; Stasi-agent
faeldet af sine egne (Stasi Agent Trapped By His Own). In: Jyllands-Posten, Internet Edition,
29.12.1999; Spion laekkede EF-udspil (Spy Leaked European Initiative). In: Politiken 29.12.1999;
Mysteriet om skygge-agenten (The Mystery of the Shadow Agent). In: Berlingske Tidende
30.12.1999; Stasi-mistaenkt naegter sig skyldig (Stasi Suspect Pleads No Guilty). In: Berlingske
Tidende 3.1.2000; Spionagesigtet i isolationsfaengsel (Espionage Suspect In Isolation Confine-
ment). In: DR Nyheder Online 7.1.2000; Stasis danske Donald slap fri (The Danisg Donald of
Stasi Was Released, on Knud Wollenberger, code name ‘Donald’). In: Jyllands-Posten, Internet
Edition, 9.1.2000; Spion-sigtet var ungkommunist (Espionage suspect Was Member of Young Com-
munist League). In: Berlingske Tidende 11.1.2000; Endnu en Stasi-spion i Danmark (Another Stasi
Spy in Denmark, on spy with code name ‘Bettina’). In: Berlingske Tidende 13.1.2000; Stasi vid-
ste alt om dansk forsvar (Stasi Knew Everything About Danish Defense). In: Berlingske Tidende
16.1.2000; Dansk storspion er taus (Danish Superspy Is Silent, on Danish Stasi spy Flemming
Sgrensen). In: Aftenposten 25.1.2000; Endnu en dansker mistaenkt som Stasi-agent (Another Dan-



Bertil Higgman: How East Germany Operated in Scandinavia 109

During the 1980s the Danish Social Democratic Party opposed NATO on several issues,
among others the stationing of nuclear weapons on Danish territory. This was of great
interest to the KGB and the Stasi. The regimes in Moscow and East Berlin were seeking
weaknesses in NATO that they could exploit. Their goal was to have Denmark leave
NATO altogether.

New Developments in Norway

The search for Stasi agents in Norway has resulted in the exposure of agent ‘Lanze, a
Norwegian journalist stationed in Brussels, Stein Viksveen, who was recruited in 1962,
was charged with espionage for East Germany in 2001. However, the Chief Public
Prosecutor (Riksadvokaten) decided not to pursue the case against Viksveen, but the
formulation of the decision pointed to continuing suspicion concerning the journalist.3¢

ish Stasi Agent Suspect, on Danish Stasi spy with code name ‘Apollo’ and ‘Hamster’). In: Jyllands-
Posten, Internet Edition, 26.3.2000; Udvidet anklage i spionsag (Additional Charge in Spy Case).
In: Berlingske Tidende 1.4.2000; Spionagesag stadig for lukkede dgre (Espionage Case Still behind
Closed Doors). In: Berlingske Tidende 11.4.2000; Spionage-sitet: Jag har intet udleveret (Espi-
onage Suspect: I have delivered nothing). In: Berlingske Tidende 12.4.2000; Spionsigtet sat pa fri
fod (Espionage Suspected Freed). In: Berlingske Tidende 13.4.2000; Mor till mistaenkt agent ogsa
sigtet (Mother of Suspected Agent Also Charged, on suspected Stasi agent ‘Nelly’). In: Berlingske
Tidende 13.4.2000.

36 Jakt pa norsk Stasi-agent (Hunt for Norwegian Stasi Agent). In: Aftenposten 5.1.2000 (on ‘Lanze’
are most of the following references); Jager to norske spioner (The Hunt for Two Norwegian Spies).
In: Nettavisen 6.1.2000; Spionerte om NATO og EF (Spied on NATO and EC). In: Dagbladet
6.1.2000; Spionen snart tatt (The Spy Soon Captured). In: Dagbladet 10.1.2000; Spionjegerne
forholder seg tause (The Spy Hunters Remain Silent). In: Dagbladet 11.1.2000; Jakter pa flere
spioner (Hunt for More Spies). In: Verdens Gang 6.1.2000; Stasi-spionen ‘Lanze’ var norsk jour-
nalist (Stasi Spy ‘Lanze’ Was Norwegian Journalist). In: Verdebs Gang 11.1.2000; POT kartla
deltakerne — Her ble spionene rekruttert av Stasi (POT Checked the Participants — Here the Spies
Were Recruited by Stasi). In: Dagbladet 11.1.2000; Norsk spion ringes inn — ‘Lanze’ kan bli ar-
restert (Norwegian Spy is Encircled — ‘Lanze’ Can Be Arrested). In: Verdens Gang 5.1.2000; Stasi-
spionen ‘Lanze’ trolig siktet (The Stasi Spy ‘Lanze’ Probably Charged). In: Dagbladet 12.1.2000;
Tystet pa av Stasi-avhoppere — Derfor ble Viksveen spionsiktet (Stasi Defector Testified - That
Is Why Viksveen Was Charged, journalist Stein Viksveen was believed to be ‘Lanze’). In: Dag-
bladet 22.1.2000; ‘Lanzes’ fgringsoffiser kjente Viksveen (The Officer in Charge of ‘Lanze’ Knew
Viksveen). In: Aftenposten 22.1.2000; Kunnskapsrik journalist som utelot Stasi i DDR-bok (Knowl-
edgeable Journalist Who Left Stasi Out of Book on GDR). In: Aftenposten 21.1.2000; Rgmte til
Frankrike (Escaped to France). In: Verdens Gang 22.1.2000; Kan ha blitt registrert som Stasi-agent
uten a vite det (Can Have Been Registered as Stasi Agent Without Knowing). In: Aftenposten
22.1.2000; Siktet for & ha overlevert strengt hemmelig Nato-dokument (Charged With Having De-
livered a Top Secret NATO Document). In: Stavanger Aftenblad 23.1.2000; M4 ha vaert topp-spion
— Stasi-arkivet om ‘Lanze’ (He Must Have Been a Top Spy — the Stasi Archive on ‘Lanze’). In: Ver-
dens Gang 26.1.2000; Viksveen er Lanze (Viksveen is Lanze). In: Dagbladet 28.1.2000; Efter-
forsker ny, norsk spion? (Searching For New Norwegian Spy?). In: Verdens Gang 5.2.2000; Fant
liste over spionlgn (Found List On Spy Payment). In: Verdens Gang 8.2.2000; Viksveen: Noen ma
ha brukt meg (Viksveen: Someone Must Have Used Me). In: Stavanger Aftenblad 15.6.2000; Ga
STASI Amnesty-dokumenter (Gave STASI Amnesty Documents). In: Verdens Gang 15.6.2000;
Spionlaerer vervet ‘Lanze’ (Spy Teacher Recruited ‘Lanze’). In: Verdens Gang 16.6.2000; Stasi
fikk Holst-manus (Stasi Received Holst Manuscript). In: Verdens Gang 18.6.2000; Stasi-oberst
“frifinner’ Viksveen (Stasi Colonel Acquits Viksveen). In: Dagbladet 5.9.2000; Oppsiktsvekkende
datafunn — Ny informasjon underbygger siktelsen (Sensational Computer Find — New Information
Is Strengthening Charge). In: Verdens Gang 23.10.2000; Viksveen utpekt pa foto (Viksveen Iden-
tified On Photo). In: Verdens Gang 24.10.2000; Syv personer knytter Viksveen til Lanze (Seven
Persons Tie Viksveen to Lanze). In: Aftenposten 23.10.2000; POT med apne Stasi-pastander (POT
With Open Stasi Claims). In: Aftenposten 24.10.2000; Viksveen utpekt pa foto (Viksveen Iden-
tified On Photo). In: Verdens Gang 24.10.2000; Skygger fra en kald krig (Shadows From A Cold



110 ZdF 23/2008

Other possible Norwegian Stasi agents are:

12. ‘Cello, who might have been a Foreign Ministry employee in Oslo. Recruited in
1974.

13. ‘Hein’ was recruited in 1965 and is of great interest to the Norwegian counter-
intelligence police (POT). He reported on Norwegian foreign policy.

14. ‘Christoph’ was recruited in 1973 and reported on the situation in Norway.

15. ‘Harry’ was recruited in 1969 and provided information on Norway and the Euro-
pean Security Conference.

16. ‘Toeppferl” was recruited in 1966 and delivered material on the foreign policy of
East Germany and her relation to West European nations.

17. ‘Akker’ was recruited in 1966 and provided reports on meetings between social
democratic leaders in Europe.

18. ‘Sydow’ was recruited in 1980 and delivered economic reports to the Stasi.

Conclusion

During the 1990s, the Stasi Archive records have been made available to authorities
in the Scandinavian countries. Of the three countries treated here, Danish authorities
and journalists seem to have been most active to gain access to records of Danish Stasi
agents. There have also been investigations in Norway, but these have been hampered by
the left because Berge Furre (see page 105) was among those in the searchlight. Sweden
stands out as the country that seems to have made few attempts to gain access to material
on Swedish agents in the Stasi Archive. Investigations are, thanks to questions by several
members of the Swedish parliament, now being revealed. No member of the Swedish
parliament has however called for setting up a parliamentary committee to investigate
operations of the Stasi and other Warsaw pact agents.

An important development occurred, however, in 2007. In early April that year there
were demands in Finland by Ambassador Alpo Rusi to have all names of Finnish Stasi
agents released. He had been suspected himself of working for the Stasi and of having
been investigated by the Finnish security police (Skyddspolisen). He was acquitted and
later initiated a summons in court against the Republic of Finland asking for an indem-
nity of 500,000 Euro. Later, also in Sweden demands were made for the release of the
names of the Swedish Stasi agents. In August 2007, the Swedish author Bjorn Ceder-

War). In: Dagbladet 24.10.2000; POT-pastander i Viksveen-saken: Stasimgter helt til muren falt
(POT Claims in Viksveen Case: Meetings Up Until The Wall Fell). In: Aftenposten 24.10.2000;
Stasiavhopper vil ikke vitne i Norge (Stasi Defector Does Not Want To Testify In Norway). In: Af-
tenposten 10.1.2001; Norge ikke spesielt interessant (Norway Not Especially Interesting). In: Af-
tenposten 11.1.2001; Viksveen ble ikke gjenkjent i gar heller (Viksveen Was Also Not Recognised
Yesterday). In: Aftenposten 10.1.2001; Endret sin forklaring (Changed His Testimony). In: Ver-
dens Gang 15.1.2001; De pekte ut ‘Lanze’ (They Identified Lanze). In: Verdens Gang 14.1.2001;
Utpekt av ny Stasi-offiser — Stasioffiseren Heinz Becker utpekte fredag Stein Viksveen som spionen
‘Lanze’ (Identified By New Stasi Officer - Stasi Officer Heinz Becker Identified Stein Viksveen as
Lanze on Friday). In: Verdens Gang 12.1.2001; Jeg vervet Viksveen - Stasi-oberst hevder an laerte
nordmannen op i bruk av spionutstyr (I Recruited Viksveen - Stasi Colonel Claims He Tought the
Norwegian How To Use Espionage Equipment). In: Verdens Gang, 12.1.2001; Stasitopp beskrev
Lanze i detalj (Top Stasi Officer Described Lanze In Detail). In: Verdens Gang 10.1.2001; Viksveen
vurderer erstatning (Viksveen Is Considering Compensation). In: Dagbladet 2.11.2001.



Bertil Higgman: How East Germany Operated in Scandinavia 111

berg, published a book on Sweden’s role in the Stasi archives.?” According to Cederberg,
900 Swedes had been contacted by the Stasi. The Swedish Security Police (Sikerhet-
spolisen) countered by claiming that it had only found 50 Swedes to investigate. The
result was that Sipo refused to release the names.?® The repeated revelation of informa-
tion about the number of Swedish Stasi agents led to requests in parliament (Riksdagen)
from a member representing the Conservative Party (Moderata Samlingspartiet), Hans
Wallmark, that the Swedish names be revealed.>®

Few agents of the MfS have been sentenced by Scandinavian courts. Most likely hun-
dreds of Stasi agents operated in Scandinavia. The communist parties in Sweden, Den-
mark and Norway had well-established contacts with the SED. The Swedish communist
party even ran a training school in the GDR for a while.‘Active measures’ were planned
and executed by the Stasi against Sweden. In early 2001, the Swedish Minister of Justice
said in parliament that the Stasi Archive was to be used by a government commission
recently created, the Commission to Investigate the Counterintelligence and Security
Services (SAKO). However, the report of the commission, released in December 2002,
made it apparent that SAKO showed little interest in investigating available documen-
tation in German archives.** As demonstrated above, there is much material in the
archives that would be of interest not only for the Swedish authorities but for authorities
in Denmark and Norway as well.

Germany has presumably received most of the estimated 300,000 Stasi informant code
names from the United States. The handing over seems to have started in January 2000
with CD-ROM copies with names, except for some people that need protection accord-
ing to the American intelligence service.*! According to the media, around 290,000
names of HV A agents in the West have been released to researchers via the BStU. The
full story of East German intelligence operations in Scandinavia cannot be told until
these names have been investigated. The parliamentarians in Sweden, Denmark, and
Norway still have the responsibility to demand a full investigation by parliamentary or

37 Bjorn Cederberg, Kamrat spion. Om Sverige i Stasiarkiven (Comrade Spy. On Sweden in the Stasi
Archives), Stockholm 2007.

38 Hundratals svenskar pa Stasis lista (Hundreds of Swedes on the Stasi List). In: Dagens Nyheter,
8.8.2007; Sépo: Stasi hade svenska informatorer (Security Police: Stasi had Swedish informers).
In: Radio Sweden 8.8.2007.

39 See also Wallmark, Hans: Dags att offentliggora Stasikontakterna (Time to Reveal Stasi Contacts).
In: Norra Skane 6.9.2007.

40 A Dr. Werner Schmidt of the Commission visited German archives in Berlin and Greifswald.
Schmidt claimed that there was interesting material in the SAPMO archive and in Greifswald, but
this was mainly related to internal Swedish Communist Party fights during the 1960s and 1970s.
In the Stasi Archive there was no news. East German intelligence interest in Sweden could be
studied with the aid of documents in the archive of SAPMO. Schmidt and the Commission are tak-
ing the archival material in Germany lightly. The result is that the Stasi and other Warsaw Pact
agent activity in Sweden is not presented in the report of SAKO. What is needed in Sweden, Den-
mark, and Norway is a thorough investigation of these matters by a special commission to enlighten
the public on the subversive warfare of mainly Communist Poland and East Germany. Until all
names of the Swedish Stasi agents are revealed to the public there has to be much Scandinavian
reliance on the research of among other institutions Forschungsverbund SED-Staat der FU Berlin,
the South Danish University of Odense, the Nordeuropainstitut der Humboldt Universitit and the
Forschungsabteilung der BStU and others for more information on Stasi in Scandinavia. See Die
Spionage der DDR in Déanemark. Pressemitteilung der BStU, 22.3.2007.

41 CIA files stir up specter of East German secret police. In: CNN, 7.11.1999, <http://www.snn.com/
WORLD/europe/9911/07/berlin.wall.stasi/> (reference as per that date).



112 ZdF 23/2008

government commissions about the Warsaw Pact intelligence activities in the Nordic
countries during the Cold War.

I have investigated around 1,400 documents from SIRA and listed hundreds of reports
in the Stasi Archive that concern Sweden. The list is in Swedish and may be consulted
by researchers. In November 2003, at a conference of researchers, ‘Das war die DDR’,
at the European Academy Otzenhausen, Germany, I had the opportunity to speak about
‘DDR und Skandinavien — MfS und SED-Aktivititen 1958—-1989°. In October 2006, I
was invited to the conference ‘Civil Society in Transition’, organized by the Sodertdorn
University College near Stockholm. My paper, ‘Stasi and Scandinavia — An Unfinished
Chapter?” was not delivered as the organizers were not willing to pay transportation
and lodgings as well as a fee. As I am an independent researcher, I do not have the
resources of a research organization or a university to finance my work. One of the
subjects presently studied by me is the Swedish Communist Party training center in Bad
Doberan, East Germany, paid for by the SED in the 1950s and 1960s. It is a comparative
study taking into account Comintern’s training centers in the former Soviet Union.*?

42 See the unpublished manuscript of the author, Training For Worldwide Insurrection — Soviet Politi-
cal Warfare Academies — Some Western Sources, 2007.



